8 sep. 2011

Valpkurs, del 4 - ett regnigt värre!



Regn!!
Självklart så regnade det på den enda gången vi planerade att vara ute - typiskt! Men Timja verkade inte ha något emot det. Idag tränade vi inkallning, "godis-tuvan" samt "ligg". Allt gick väldigt bra. Blev lite paff, för Timja-from-hell var nu Timja-from-heaven. Hon skötte sig jättebra och var inte alls lika uppstressad och jobbig som sist. Kan bero på att hon inte hann sova något innan och därav var vaken ca 4 timmar i streck . Men ändå.

Stopp eller stanna?
Jag fick många aha-upplevelser denna gång och mycket hemläxa. Jag blev viss om att jag och Pär har använt kommandot "stanna" fel. Timja har varit dålig på just det kommandot, och antagligen beror det på våran otydlighet. Vi har kommandot "stanna" både till "stanna kvar" och "stopp!!", vilket är två helt olika saker. Så numera säger vi "STOPP!". Får hoppas att detta ska fungera bättre.

"Var så god" som frikommando.
Sedan inser jag även att jag använt ordet "var så god" fel. "Var så god" använder jag som ett frikommando, nu är du fri att resa dig upp och ta godisen, var så god och gå in etc. Men när jag är ute och tränar ex. "gå fot" med henne eller "stanna kvar"-övningar så belönar jag henne med godis samtidigt som jag säger "duktig Timja, var så god!" - vilket borde innebär, om jag var konsekvent, att hon är fri att "sluta" med övningen, vilket jag nödvändigtvis inte vill. Så nu försöker jag belöna henne utan att använda "var så god", vilket är oerhört svårt har det visat sig!

Ligg=släng dig vid mina fötter?
Sedan är det lite lustigt; när jag och Pär tränade in "ligg" så har det på något konstigt vänster blivit att Timja slängt sig vid våra fötter, med huvudet mellan benen. Väldigt roligt och underhållande, men lite svårare att träna bort har det visat sig. Det lustiga är att en annan valp från valpkursen tolkade "ligg" på samma sätt - något som vår tränare aldrig hört talas om. Skumt!!

Ps. Har nu införskaffat sele till Timja. Hon hatar den! :D

2 kommentarer:

Timjas mattes mamma sa...

Det var faktiskt både roligt och intressant att få följa med på valpkursen. Jag som egentligen inte är någon större hundfantast, börjar så smått charmas av Timja.
Kanske kan jag följa med fler gånger även om husse INTE skulle vara sjuk?

Linnea och Pär sa...

Du är mer än välkommen!! Varje tisdag kl 17.45 och ca 2 timmar framåt : )

Skicka en kommentar