29 sep. 2011

Då var det slut med valpkursen- welcome to the reality

Hej då valpkurs!
Så var valpkursen slut - för denna gång. Jag anmäler mig gärna till en ny lydnadskurs när det blir dags. Jag har lärt mig oerhört mycket och så även Timja. Vi jobbar vidare här hemma med det vi har lärt oss - kanske inte fullt ut så mycket som vi skulle vilja, men vårt mål är ändå att minst en gång/dag har en medveten träningsstund med Timja. Jag kommer sakna hundkursen lite, alla andra deltagare och dess spralliga och kramgoa welshar. Men vi stöter säkert på varandra igen - min grannes flickväns syster (pust!) gick nämligen i våran valpkurs, så världen är mindre man tror :)

En lugnare Timja
En positiv sak i Timjas utveckling är att hon blivit lugnare. Det kanske inte är märkbart för andra, för i mötet med nära och kära så blir hon helt till sig. Men vardagarna här hemma är betydligt lugnare. Jag tror att hennes ensamhetsträning är en faktor till det, hon är nu ensam ca 3 timmar/dag. Hon klarar det utmärkt, det är bara någon enstaka gång som hon dragit fram halkskyddet under mattan eller stökat till borta vid skostället. Men hon brukar sköta sig exemplariskt. Men det blir fortfarande glädjekiss cirka hälften av gångerna, men det får man väl ta :)

Timja behöver träna på:
- bemöta andra hundar och människor på ett lugnare sätt
- stanna på "stopp!".

Hej då för denna gång!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar