13 maj 2012

1:a hundutställningen! BIS 3:A!!

Första hundutställningen var en upplevelse!  8.00 for vi hemifrån med sikte mot Borås och dess Greyhound Park. Väl framme när vi köar oss in säger damen i biljettkassan: "Welsh Springer Spaniel, ring nr 2 - 105" varpå jag börjar leta upp 105 kr till dess att hon frågar mig: "varför tar du fram pengar"? Jag inser då att det är min nummerlapp som har nr 105 och inträdet är gratis.... Men Timja har som tur var inte märkt av min pinsamhet, hon har fullt upp med att försöka förstå var vi befinner oss.

Hur kan jag sammanfatta dagen? DEN GICK JÄTTEBRA! Jag gick in i ringen och kom ut med priser. Mamma undrar hur "den vilda hunden kan få pris bara hon visar sig?" varpå jag försöker förklara skillnaden mellan hundutställning och lydnadstävling. Men mamma tycker fortfarande det är konstigt att Timja vann så mycket.

Timja blev både en BIR-valp, BIG 1, fick Hederspris (vad det nu betyder) samt BIS 3.  En av domarna gratulerade mig speciellt och ville prompt att jag och Timja skulle träna och gå kurser - och det ska vi : ) Timja verkade inte förstå vad hon gjorde eller varför hon vann så mycket, men mamma och jag blev glada som fick dela på massa trevliga priser. Timja fick smaka på "naturell grislunga", hon verkade nöjd med det.

Vad mer kan jag säga. Jo, man lär sig genom sina misstag! Till nästa gång ska vi tänka på:
1. Förbered oss på långa väntetider - ta med massäck och termos.
2. Ta med en stol eller två - eller om du har plats i bilen - ett partytält.
3. Ta med borste och handduk till hunden (!!)









Annars gick allt kanon, domarna tyckte ju inte märka av gräsfläckarna Timja hade på benen eller smutsen på (den avklippta) svanstippen. Allt gick fint och sammantaget var det en mycket, mycket lyckad dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar