8 apr. 2013

Skygg för främlingar, vad har hänt?!

Någonting nytt har hänt i Timjas liv - eller nytt och nytt, det har väl kommit stegvis men gjorde sig klart märkbart på gårdagens hundutställning i Kungsbacka: Timja är rädd för främlingar och ville inte låta sig bli hanterad av domaren. Hon kunde därför inte prissättas.

När har denna förändring ägt rum? De två tidigare utställningarna har inte varit några som helst problem! Jag borde dock fått varningsklockor för två dagar sedan då Timja skulle klippas av en ny person - i början var hon riktigt rädd och ville dra sig undan. Frisören påpekade att detta inte var bra, men jag som inte hade sett det så tydligt innan trodde det var ett undantagsfall. Det hade ju gått bra innan och hos veterinären har hon ju inga problem. Kanske är det löpet som är på G?

Men jag kom att tänka på längre tillbaks i tiden. För någon månad sedan så hade vi et grupparbete i skolan och jag var mycket hemma hos min grupp. Timja följde med. Hon knöt direkt kontakt med alla tjejer, men de tre killarna vågade hon inte gå fram till. Män generellt har hon problem med, hon är inte lika öppen och vågad som hon är mot tjejer. Har det med rösterna att göra mån tro?

Oavsett så måste jag träna bort denna feghet. Eller rädsla. Osäkerhet. Eller vad det är. Jag får utsätta henne för många främlingar och belöna henne storartat när de har klämt och känt på henne. Jag sätter siktet mot sommarens utställningar - då bannemej ska det gå bra i ringen, för hon springer bra, står bra och är snygg! Nästa gång ska alla bitarna på plats! :)


Nåja. Jag hade kul i alla fall. Och Timja känner sig alltid som en kung!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar