21 okt. 2012

Timjas första dag med cykeln

Idag var Timjas första cykeltur. Mitt mål är att kunna trötta ut henne ordentligt minst en gång i vecka genom att hon får springa av sig tills hon storknar. Men hur lär jag Timja att springa lugnt bredvid cykeln? Jag började med att koppla henne runt sadeln och så gick vi på var sin sida om cykeln, bara så hon skulle få vänja sig vid den. Därefter började jag cykla med henne i korta sträckor. Tack vare lov att bromsarna på cykeln är så bra, annars skulle det gå åt pipsvängen! Men cirka 20 min senare så kunde jag faktiskt cykla längre bitar med henne, även om hon var något dragig. Min fråga är bara: hur långa cykelsträckor rekommenderas och i vilken fart? Vad är lagom för en hund som Timja???

En annan fråga, helt annorlunda - får man ta med sig en hund som löper till en hundutställning?? Hmmm.... Hoppas hon verkligen hinner löpa klart innan Växjö!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar