22 mars 2012

Slottskogen med mera

Igår vann Timja en tur till Slottskogen och fick busa av sig i hundhagen. Tog självklart tillfället i akt att träna henne samtidigt - inkallning, stopp etc medan hon lekte med de andra hundarna. Fungerade rätt bra måste jag säga - Timja stannade upp och försökte bana sin väg mot mig - det var de andra hundarna som gjorde det svårt då de inte ville släppa iväg Timja från buset :)

Dock så tränade jag henne lite extra INNAN hundhagen. I vanliga fall vet hon vad som är på gång redan när vi går av från spårvagnen, och därefter är det svårt att få någon uppmärksamhet från henne. Men nu kunde vi gå lugnt och fint hela vägen bort till hagen - men när hon såg de andra hundarna springa runt där inne blev hon koko. Därefter var ögonkontakt helt menlöst. Hon drog och fånade sig som bara den. Jag tvärstannade och satt mig på huk och satt så i säkert 6-8 minuter innan hon slutade gny och faktiskt kunde få lite ögonkontakt. DÅ lät jag henne gå in i hagen. Pust! Men jag inbillar mig själv att det i alla fall var en bra träning.

När det gäller gående i koppel så märker både jag och Pär av att hon blivit lugnare och drar mindre. I många fall är det riktigt behagligt att gå med henne. Ju långsammare vi går desto tydligare blir hennes "perfektion", men å andra sidan tar det långsamma tempot död på oss, så vi vill gärna försöka gå lite snabbare men ändå "snyggt" med henne.

Igår fick hon även en helkroppsomvårdnad. Hon fick sig en heldusch, sina klor klippta, pälsen mellan klorna, pälsen blev kammad och tänderna borstade. Därefter gick vi ut på altanen och gottade oss i vårsolen. En fin dag men andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar